مطلب پیشنهادی :
ad
+
ادبیاتفرهنگ و هنر

معنی ضرب المثل گز نکرده پاره کردن ✏️ + بازآفرینی و گسترش

ریشه و مفهوم حکایت قدیمی «گز نکرده پاره کردن» با توضیح کامل

معنی ضرب المثل گز نکرده پاره کردن : کلمه گز در فرهنگ لغت معین واحد طول معنا شده است که از قدیم نیز این واحد طول گز برابر ۲۴ واحد بوده که با این تفاسیر اصطلاح گز نکرده پاره کردن مثلا به معنای پاره کردن پارچه‌ای است که اندازه گیری نشده و بدون اندازه پاره می‌شود. در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: معنی ضرب المثل چوبکاری نفرمایید

معنی ضرب المثل گز نکرده پاره کردن

مفهوم ضرب المثل گز نکرده پاره کردن

این ضرب المثل به صورت کنایه‌ای آمده و این مفهوم را به ما می‌رساند که بدون حساب و کتاب، بدون تفکر و سنجیدن کاری را انجام ندهیم. ضرب المثل گز نکرده پاره کردن زمانی به کار می‌رود که فردی بدون استفاده از فکر و ذهن خود دست به انجام هرگونه کار یا حرفی زده باشد که این کار بعدا سبب بروز پشیمانی در افراد خواهد شد.

داستان ضرب المثل گز نکرده پاره کردن

روزی روزگاری در زمان‌های قدیم خیاطی ماهر در شهر کوچکی زندگی می‌کرد. این خیاط ماهر نه تنها در شهر خودش بلکه در شهر و روستاهای اطراف نیز زبان زد همه شده بود. روزی از روزها که پسر جوانی به دنبال کاری می‌گشت و داخل شهر در حال قدم زدن بود، چشمش به خیاطی افتاد با خود گفت: بهتر است بروم تا ببینم خیاط شاگرد قبول می‌کند یا خیر.

پس رفت تا با خیاط صحبت کند، ولی خیاط که کار هیچ کسی را قبول نداشت بالاخره پس از چندین با خواهش و التماس قبول کرد که پسرک جوان در مغازه‌اش شاگردی کند. چندین مدت گذشت و پسرک رفته رفته با حوزه خیاطی و نحوه انجام آن آشنا شد.

روزی از روزها خیاط گفت: من به مدت چند روز کار دارم و به مغازه نمی آیم اگر کسی پارچه‌ای آورد آن را قبول نکن. فردای آن روز وقتی که پسرک مغازه را باز کرد مردی پارچه‌ای آورد تا خیاط برای عروسی پسرش کت و شلوار بدوزد.

پسر به فکر فرو رفت و با خود گفت: استادم تأکید کرده که پارچه‌ای قبول نکنم ولی مشتری قرار است به عروسی پسرش برود، پس کار را قبول کرده و خودم این کار را انجام می‌دهم. پسرک پارچه را گرفت ولی فراموش کرد که اندازه‌های بدن مرد را بگیرد.

بعد از رفتن مرد با خود گفت: حال اشکالی ندارد از روی همین لباس‌های آماده اندازه‌اش را زده و لباس را حاضر خواهم کرد. پس پسرک شروع به دوخت لباس کرد، ولی هنوز چیزی انجام نداده بود که پارچه را خراب کرد.

در همان حال استادش از راه رسید و با عصبانیت گفت: چه کردی پسر؟ مگر نگفته بودم کاری را قبول نکنی؟ حال که قبول کرده بودی برای چه گز نکرده آن را پاره کرده‌ای؟ پسرک که از کار خود شرمنده شده بود از استادش معذرت خواست.

گسترش و بازآفرینی گز نکرده پاره کردن

ضرب المثل گز نکرده پاره کردن به معنای انجام بدون فکر کاری است که مطمئنا نتیجه آن منفی خواهد بود. این کار نتیجه‌ای جز پشیمانی نخواهد داشت و ممکن است مشکلات و دردسرهای بسیاری برایمان به وجود بیاید.

مَثَل های پیشنهادی:
معنی ضرب المثل حرف حق جواب نداره
و
معنی ضرب المثل دنیا محل گذر است

☑️ به پایان معنی ضرب المثل گز نکرده پاره کردن رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل داشتید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 9 =