ادبیاتفرهنگ و هنر

معنی لغات و آرایه های درس ۴ فارسی هشتم ؛ سفر شکفتن

معنای کلمات سخت و آرایه های ادبی متن درس چهارم کتاب فارسی پایه هشتم و معنی لغات درس سفر شکفتن

معنی لغات و آرایه های ادبی درس چهارم ۴ کتاب فارسی پایه هشتم درس «سفر شکفتن» را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز جویای علم آماده کرده ایم.

بعدی: معنی شعر شوق مهدی فارسی هشتم
جواب درس پنجم آزاد فارسی هشتم ادبیات بومی ۱
معنی شعر راه نیک بختی درس ششم فارسی هشتم
جواب سوالات درس ۶ فارسی هشتم

معنی لغات و آرایه های درس ۴ فارسی هشتم

معنی کلمه های درس ۴ سفر شکفتن فارسی هشتم

کلمهمعنا
پنداندرز، نصیحت
انرژیتوان، قدرت
رویاییخیالی
آرمانامید، آرزو
منطقیهر چیزی که از روی منطق باشد
استعدادتوانایی، مهیا گشتن
جدیدتازه و نو
مهارکنترل
نفرتبیزاری، احساس تنفر
نصیببهره و قسمت
مبادااصلا، هرگز
بنیادریشه و پایه
فرازبلندی و سربالایی
نشیبسرازیری، پایین
حکیمیدانشمندی
سرشارسیراب، پر، انباشته
خاصمخصوص، ویژه
آدابعادات و رسوم که در یک جامعه
آراستهزیبا، زینت شده
اطلاعخبر
نامدارمشهور، معروف و نام آور
شیوعرایج شدن، فاش شدن
جهلنادانی، ضد علم
طفلکودک، بچه
رساواضح
آبلهنوعی بیماری به شکل تاول روی پوست

آرایه های ادبی و زبانی درس چهارم فارسی هشتم

حکیمی گفته است: «افسوس که جوان نمی داند و پیر نمی تواند!» در میان سخنان و پندهای بزرگ ترها، این عبارت زیاد به کار می رود: «ای کاش وقتی جوان بودیم، کسی به ما می گفت، چه کار کنیم تا در آینده وضع بهتری داشته باشیم!»، یا اینکه «اگر کسی به من می گفت چه کار کنم، الآن حتماً وضع بهتری داشتم.»

اگر در پاسخ به حرف آنها بگوییم: «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است»، آه بلندی می کشند و می گویند: «هی! دیگر آن نیرو و انرژی جوانی در ما نیست.» راست هم می گویند. آنها فرصت های زیادی را از دست داده‌اند. هر حرکت ثانیه شمار ساعت، ما را از فرصت‌هایی که در اختیارمان هست، دور می‌کند.

نکات دستوری و آرایه های ادبی: «ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است»: یک مثل است و کنایه از این دارد که برای هر کاری دیر نیست.
می گویند: «هی …» نقل قول می‌کند که همان آرایه تضمین است.


مبادا گذر شتابان عمر را مسخره بگیرید یا به حرف بزرگ ترهایتان گوش نکنید و از تجربه های آنان، بهره نگیرید! اگر چنین کنید، پانزده یا بیست سال دیگر، به خود یا به دیگری خواهید گفت: «ای کاش کسی را داشتیم که …!»

نکات دستوری و آرایه های ادبی: پانزده یا بیست: مراعات نظیر
ای کاش (صوت): شبه جمله
مبادا: شبه جمله است که منفی شده ی «باد» می باشد


به پانزده یا بیست یا حتی سی سال دیگر فکر کنید. با قدرت خیال خود به آینده بروید. چه تصوری از آینده خود دارید؟ حتماً در آن تصویر رویایی، به زندگی شیرین و موفق می اندیشید. به شغل خوبی فکر می‌کنید که درآمدی عالی نصیب شما می‌کند. به احترام و اعتباری که برای خود کسب کرده اید، می اندیشید.

نکات دستوری و آرایه های ادبی: پانزده یا بیست: مراعات نظیر
ای کاش (صوت): شبه جمله
مبادا: شبه جمله است که منفی شده ی «باد» می باشد


در نوجوانی، هرگز در خیال کسی نمی گنجد که در آینده به انسانی بی عاطفه و بد اخلاق تبدیل شود. تصور همه از آینده یک زندگی آرمانی، منطقی و سرشار از عشق و عاطفه و انسانیت است.

نکات دستوری و آرایه های ادبی: عشق، عاطفه و انسانیت: مراعات نظیر


زندگی کردن به یادگیری اصول و روش هایی نیاز دارد. زندگی، یک سفر است. مدت این سفر برای عده ای کم و برای عده ای دیگر طولانی و پر فراز و نشیب است. اگر همیشه خود را یک مسافر به حساب بیاوریم، باید ویژگی های یک مسافر دائمی را در خود ایجاد کنیم و مهارت های لازم را برای کم کردن دشواری های سفر و لذت بخش کردن آن بیاموزیم.

نکات دستوری و آرایه های ادبی: زندگی یک سفر است: تشبیه که زندگی مشبه و سفر مشبه به؛ تشبیه بلیغ
پر فراز و نشیب: تضاد


سفر زندگی هم به مهارت هایی نیاز دارد که بدون آنها، زندگی آینده، پر مشقت خواهد بود، مهارتهایی نظیر:

  • خودآگاهی: شناخت توانایی ها، نیازها، استعدادها و ضعف های خود؛
  • ارتباط موثر: ارتباط درست و سنجیده با دیگران؛
  • تصمیم گیری: تدبیر مناسب در موقعیت های مهم زندگی؛

نکات دستوری و آرایه های ادبی: سفر زندگی هم ← تشبیه که زندگی به سفر تشبیه شده است؛ تشبیه بلیغ


چیرگی بر احساسات و هیجانات: مهار احساسات گوناگون، مانند: عشق، خشم و نفرت، ترس و حتی شادی؛

تفکر خلاق: مهارت در کشف و نوآوری، جست وجوی راه حل های جدید برای رویارویی با مشکلات.

ما می توانیم با توکل به پروردگار و تلاش بیشتر، به این مهارت ها دست یابیم و زندگی خود را سرشار از طراوت و شادابی و شکوفایی کنیم.

نکات دستوری و آرایه های ادبی: عشق، خشم، نفرت، ترس و شادی: مراعات نظیر
طراوت، شادابی و شکوفایی: مراعات نظیر

تاریخ ادبیات درس چهارم فارسی هشتم

فیض کاشانی: (۱۰۹۰-۱۰۰۶ ه.ق) محمّدبن مرتضی کاشانی ملقّب به مولانا محسن فیض کاشانی از فقیهان و دانشوران دورهٔ صفوی است. وی از شاگردان حکیم نامدار «ملاصدرا» بود و در تمامی علوم دینی، عرفان، فلسفه و ادبیات تبحّر و مهارت داشت. برخی از آثار او عبارت اند از: تفسیر صافی، کتاب وافی، شرح صحیفهٔ سجّادیه، دیوان اشعار و شوق المهدی.

توجه: برای مشاهده پاسخ سوالات درس چهارم فارسی هشتم،‌ وارد لینک «جواب سوال های درس ۴ فارسی هشتم» شوید.

قبلی: معنی حکایت فوت کوزه گری فارسی هشتم
جواب سوالات درس ۳ فارسی هشتم
معنی لغات درس ۳ سوم فارسی هشتم
جواب فرصتی برای اندیشیدن صفحه ۲۸ فارسی هشتم

✅ در این نوشته معنی کلمه های سخت و امتحانی درس سفر شکفتن از درس ۴ کتاب فارسی هشتم را مرور کردیم، اگر معنای کلمه دیگری را نیز می خواهید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست نام آن را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل سرچ کنید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫۴۵ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 8 =