مطلب پیشنهادی :
ad
+
ادبیاتفرهنگ و هنر

معنی ضرب المثل هر آنکس که دندان دهد نان دهد ☄️ + تاریخچه

ریشه و مفهوم حکایت «هر آنکس که دندان دهد نان دهد» با توضیح کامل

معنی ضرب المثل هر آنکس که دندان دهد نان دهد : خداوند مهربان و روزی دهنده بوده و زمانی که انسانی را می‌آفریند به فکر روزی او نیز است. در واقع مخاطبان این ضرب المثل کسانی هستند که هنگام به دنیا آمدن فرزند خود به فکر فرو می‌روند و با خود می‌گویند: که با این اوضاع اقتصادی چگونه قرار است هزینه او را فراهم کنم.

به همین دلیل هیچ انسانی نباید نگران روزی فرزندان خود باشد و باید بدانید که خداوند هیچ یک از بندگانش را به حال خود رها نکرده و آن‌ها را تنها نخواهد گذاشت. در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

معنی ضرب المثلمعنی ضرب المثل هر آنکس که دندان دهد نان دهد

مفهوم ضرب المثل هر آنکس که دندان دهد نان دهد

ضرب المثل هر آنکس که دندان دهد نان دهد بیان کننده این مفهوم است که خداوند بلند مرتبه، پروردگاری رزق و روزی دهنده بوده و همیشه و همه جا همراه و پشتیبان ما است. به این صورت هیچ وقت نباید ناامید شده و غصه چیزی را به خاطر رزق و روزی آن بخوریم.

از قدیم و ندیم نیز گفته‌اند خداوندی که فرزندی به ما عطا می‌کند بسیار قدرتمند بوده و می‌تواند روزی او را نیز فراهم کرده و بنده اش را به حال خود رها نکند. توجه داشته باشید که معنای این ضرب المثل این نیست که هر کس در جایی بیکار بنشیند و با خود بگوید: خداوند روزی من را خواهد فرستاد. این طرز فکر غلط بوده و شما نیز باید سعی و تلاش خود را بکنید تا پروردگار نیز کمک خود را شامل حالتان بکند.

داستان ضرب المثل هر آنکه دندان دهد نان دهد

هر ضرب المثلی تاریخچه‌ی خاصی دارد که به حکایت و داستان آن اشاره می‌کند. ضرب المثل هر آنکس که دندان دهد نان دهد نیز گرفته شده از حکایت زیبای شاعر بزرگ سعدی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

یکی طفل دندان برآورده بود
پدر سر به فکرت فرو برده بود
که من نان و برگ از کجا آرَمَش؟
مروّت نباشد که بگذارمش
چو بیچاره گفت: این سخن نزد جفت
نگر تا زن او چه مردانه گفت
مخور هول ابلیس، تا جان دهد
هر آنکس که دندان دهد نان دهد

این شعر به حکایت خانواده‌ای اشاره می‌کند که روزی صاحب فرزندی شدند. این خانواده بسیار فقیر بودند به حدی که گاهی غذا و نانی برای خوردن نیز نداشتند. به همین سبب پدر خانواده به فکر فرو رفت و با خود گفت: چگونه قرار است از عهده خرج و مخارج این کودک بر بیاییم و خواسته و نیازهایش را برآورده کنیم؟

از طرفی دیگر مدام با خود فکر می‌کرد و می‌گفت: درست نیست که فرزند خود را در جایی رها کنیم. در این حال همسرش گفت: ای مرد این افکار و گفته‌ها را از خود دور کن، چرا که شیطان با این حرف‌ها قصد گول زدن تو را دارد. بدان که هرکس این فرزند را در دامان ما گذاشته، خود نیز روزی آن را فراهم خواهد کرد.

مَثَل های پیشنهادی: معنی ضرب المثل دندان روی جگر گذاشتن
و
معنی ضرب المثل دندان طمع را کندن
و
معنی ضرب المثل دندان اسب پیشکشی را نمی شمارند

🔰 به پایان معنی ضرب المثل هر آنکس که دندان دهد نان دهد رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل قدیمی داشتید حتما آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + هفده =